تبلیغات
یك معلم ریاضی - نگاهى عمیق به عید نوروز
 
یك معلم ریاضی
ریاضی برای زندگی
درباره وبلاگ


به نام خدا
به وبلاگ شخصی من خوش آمدید.
سجاد خسروپور هستم، کارشناس آموزش ریاضی، کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی ، دبیر رسمی و سرگروه رشته ریاضی مقطع متوسطه اول آموزش و پرورش شهرستان لاهیجان.
قصد دارم در این وبلاگ علاوه بر ریاضیات و تکنولوژی آموزشی که رشته شغلی و تحصیلی من هستند مطالب دیگری که به آن ها علاقه دارم و فکر می کنم که به درد خیلی ها میخوره قرار بدم.
امیدوارم که با نظراتتون به من کمک کنید تا وبلاگ بهتر و مفیدتری داشته باشم.

آدرس های دیگر وبلاگ:

www.1moallem.ir

www.1moallem.sub.ir

تدریس خصوصی ریاضیات در شهرستان لاهیجان:

09025559909

اللهم عجل لولیک الفرج

مدیر وبلاگ : سجاد خسروپور
نویسندگان
نظرسنجی
آیا آموزش و پرورش ما موفق است . اگر خیر به کدام یک از دلایل زیر؟











 

سال نو و عید نوروز، این عید باستانی را بر تمامی هموطنانمان علی الخصوص دانش آموزان عزیزم و خانواده های محترمشان و همکاران بزرگوارم تبریک عرض می نماییم.

 

نگاهى عمیق به عید نوروز

عید نوروز از جمله اعیاد بسیار كهن است كه حرفهاى ضد و نقیض زیادى درباره آن گفته شده است: عده اى آن را عید آتش پرستان دانسته(2) و عده اى بر این باورند كه نوروز یكى از اعیاد اسلامى است. هركدام از این دو گروه براى خود ادله اى دارند كه در جاى خود از آن بحث خواهیم نمود. این مطلب و چند عامل دیگر ما را بر آن داشت كه در این موضوع مطالعاتى داشته باشیم:

عامل اول: وجود این عید به عنوان یكى از بزرگترین و با شكوه ترین اعیاد در بین مردم كشور ما و برخى از كشورهاى همسایه.

عامل دوم: وجود احادیث كثیره در این خصوص كه بى شك مى توان ادعاى تواتر آنها را نمود. بخصوص ما به احادیثى بر خوردیم كه علل پیدایش این عید را بیان مى كنند.

سوم: ما هیچ كتاب فقهى را نیافتیم مگر این كه در مورد اعمال نوروز از قبیل استحباب غسل, روزه, نماز در این روز سخن گفته است.

اینها مطالبى نیست كه بتوان به آسانى از آنها گذشت, لااقل هر انسان خردمندى را وامى دارد كه ببیند این عید, كه آوازه آن, همه جا را فرا گرفته و یكى از اعیاد رسمى كشور اسلامى مان است, از جنبه اسلامى و تاریخى پاى آن به كجا بند است؟

آیا عیدى است كه روز تاج گذارى و به قدرت رسیدن جمشید, پادشاه ایران باستان را تداعى مى كند؟

یا عیدى است كه از اولین روز آفرینش و روزى كه از همه انسانها در روز الست به یگانگى خداوند متعال و نبوت پیامبر اسلام(ص) و ولایت امامان معصوم(علیهم السلام) عهد و پیمان گرفته شد, تداعى مى كند؟

چهارم: عامل دیگرى كه ما را به این كار واداشت, و حتى دل خوشى ما هم همین بود, مى دیدیم كه این روز به على و اولاد آن حضرت (علیهم السلام) منتسب است به نحوى كه نوروز را نام مبارك على(ع) و این روز را روز اهل بیت و شیعیان آنها مى نامند.

بخصوص در سالى تنفس كردیم كه بنا به فرموده مقام معظم رهبرى, هم در آغاز و هم در پایان خود, مزین به عید مبارك غدیر است, خیلى مناسب است كه ما این سال را به این مناسبت سال امام امیرالمومنین على بن ابى طالب(ع) بدانیم و بنامیم و خودمان را به آن بزرگوار نزدیك كنیم(3). این مطلب ما را مصمم به تحقیق در این مهم كرد كه شاید قدمى هرچند كوچك براى نزدیكى به زوایاى وجودى آن حضرت باشد. ان شإ الله.

به یارى خداوند متعال در این نوشتار طى مباحثى مختلف از قبیل بحث روائى, فقهى, اصولى, تاریخى و رجالى پیرامون نوروز بحث مى نماییم.

گزیده اى از روایات در شإن و عظمت نوروز:

1 - به على(ع) هدیه نوروزى عطا شد, فرمود: این (هدیه) چیست؟

گفتند: یا امیرالمومنین(هدیه) روز نوروز است پس على(ع) فرمود: ((هر روز را براى ما نوروز بسازید))(4).

2 - محمد بن سیرین مى گوید:به على (رضى الله عنه) هدیه نوروزى عطا شد, فرمود: ((هر روز را روز پیروزى قرار دهید)).

ابو اسامه مى گوید: (على) اكراه داشت از این كه بگوید: (هر روزى) نوروز است))(5).

3 - اسماعیل بن حماد بن ابى حنیفه گفت: من اسماعیل پسر حماد پسر ابى حنیفه پسر نعمان پسر مرزبان از فرزندان آزاده فارس هستم. خدا اصلا ما را بنده قرار نداده است, جدم در سال هشتاد متولد شد, و او را پیش على بن ابى طالب(رضى الله عنه) بردند در حالى كه او كوچك بود, پس على براى جدم دعا كرد كه خداوند به او و به ذریه اش بركت بدهد و ما امیدواریم از جانب خدا كه این دعا در حق ما به خاطر على مستجاب شده باشد.

اسماعیل بن حماد گفت: نعمان بن مرزبان, آن همان كسى است كه فالوذج را در روز نوروز به على هدیه داد, پس على(ع) فرمود: هر روزى نوروز ماست))(6).

4 - نیز از او(على(ع)) نقل شده است كه به آن حضرت پالوده هدیه دادند, فرمود:

به چه مناسبت است؟ گفتند: به مناسبت روز نوروز, فرمود: اگر قدر بدانید پس هر روزى نوروز است))(7).

روایات دیگرى هم در این خصوص داریم كه نشان مى دهد در آن زمان بسیارى از مردم به خدمت على(ع) هدیه نوروزى مى برده اند و آن حضرت قبول مى فرمودند.

هدیه ها غالبا عبارت بودند از شكر, پالوده, سمنو و گاه لباسهاى گرانبهاى زرباف كه در ظرفهایى از نقره مى گذاشتند و به خدمت آن حضرت مى بردند.

5 - معلى بن خنیس از امام صادق(ع) نقل مى كند كه فرمود:

همانا نوروز, همان روزى است كه پیامبر(ص) براى على(ع) در غدیر خم از مردم عهد گرفت پس مردم اقرار كردند به ولایت پس خوشا به حال كسى كه به عهد خود ثابت قدم ماند و واى به حال كسى كه آن را شكست.

و آن همان روزى است كه رسول خدا(ص) على(ع) را به سوى وادى جن روانه كرد پس از آنها عهد و پیمان گرفت.

و آن همان روزى است كه على(ع) در آن روز بر اهل نهروان غالب شد و ذوالثدیه را كشت.

و آن همان روزى است كه قائم ما اهل بیت و صاحب امر ظاهر خواهد شد و خداوند او را به دجال غلبه مى دهد, پس آن حضرت دجال را بر كناسه كوفه به دار مى كشد. و هیچ نوروزى نیست مگر آن كه ما در آن انتظار فرج را داریم, براى این كه نوروز از ایام ماست, ایرانیان آن را حفظ كرده اند, و شما(عرب ها) آن را ضایع كرده اید.

پس پیامبرى از پیامبران بنى اسرائیل از خداوند خواست كه زنده كند قومى را كه از ترس مرگ از خانه هایشان بیرون رفتند و آنها هزاران نفر بودند و خداوند همه آنها را بمیراند.

پس خداوند به آن پیامبر وحى كرد كه در گورهاى آنها آب بریزید, پس ریختن آب به آنها در همین روز بود پس زنده شدند و حال این كه سى هزار نفر بودند پس آب ریختن در روز نوروز سنت قدیمى گردید, اما هیچ كس علت آن را نمى داند مگر راسخان در علم و آن اولین روز از سال ایرانیان است(8).

این حدیث و حدیث بعدى كه معلى از امام صادق(ع) نقل كرده است, در چند كتاب روائى و فقهى آمده است كه در آنها اختلافاتى دیده مى شود ما در میان این چند كتاب به كتاب ((المهذب البارع)) اعتماد كردیم و حدیث را از آنجا نقل كردیم به چند علت كه بعد در بحث سندى احادیث بیان مى شود و مرحوم مجلسى در بحار این دو حدیث را به یك سند متصلا نقل كرده است.

معلى گفت: امام(ع) این حدیث را به من املإ كرد و من از املإ امام نوشتم.

6 - و همچنین روایت شده از معلى گفت: وارد شدم بر ابى عبدالله(ع) در بامداد روز نوروز پس (حضرت) فرمودند:

اى معلى آیا این روز را مى شناسى؟

گفتم: نه. و لكى روزیست كه ایرانیان از آن تجلیل مى كنند و در آن به همدیگر تبریك گفته و دعاى خیر مى كنند.

فرمود: این چنین نیست قسم به خانه كهن(كعبه) كه در دل (شهر) مكه است نیست این روز مگر براى یك امر قدیمى كه آن را براى تو تفسیر مى كنم. تا این كه از آن مطلع شو.

پس گفتم: اگر این علمى را كه نزد شما را فرا گیرم براى من دوست داشتنى تر است از این كه تا ابد زندگى كنم, و خداوند دشمنان شما را نابود كند.

فرمود: اى معلى روز نوروز همان روزیست كه خداوند در آن از بندگانش عهد گرفت كه او را عبادت كنند و هیچ چیزى را شریك او ندانند و این كه به رسولان و انبیإ و اولیایش ایمان بیاورند و آن اولین روزیست كه خورشید در آن طلوع كرده, و بادهاى باردار كننده در آن وزیده است و گلها و شكوفه هاى زمین آفریده شده است. و آن روزیست كه كشتى نوح(ع) به كوه جودى قرار گرفته. و آن روزى است كه در آن قومى كه از ترس مرگ از خانه هاى خود خارج شدند و آنها هزارها نفر بودند پس خداوند آنها را میراند و سپس آنها را در این روز زنده كرد. و آن روزیست كه جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل گردید.

و آن همان روزیست كه ابراهیم(ع) بتهاى قوم خود را شكست. و آن همان روزیست كه رسول خدا(ص) امیرالمومنین على(ع) را بر دوش خود سوار كرد تا بتهاى قریش را از بالاى خانه خدا به پائین انداخت و آنها را خرد كرد(9).

7 - معلى بن خنیس از آقا امام صادق(ع) درباره نوروز روایت كرد فرمود:

هر وقت نوروز شد, پس غسل كن, و پاكیزه ترین لباسهایت را بپوش و خوش بو كن خود را با بهترین عطرهایت.

و آن روز را روزه بدار.

پس زمانى كه نافله هاى (نمازهاى ظهر و عصر) و خود نمازهاى ظهر و عصر را خواندید پس بعد از اینها چهار ركعت نماز بخوان (به این نحو:) در اول هر چهار ركعت سوره فاتحه الكتاب بخوان و ده بار سوره ((انا إنزلناه فى لیله القدر)) و در ركعت دوم فاتحه الكتاب و بعد ده مرتبه ((قل یا ایها الكافرون)) و در ركعت سوم فاتحه الكتاب و بعد ده مرتبه ((قل هو الله إحد)) و در ركعت چهارم فاتحه الكتاب و بعد ده مرتبه سوره ((ناس و خلق)) را بخوان.

و بعد از خواندن این چهار ركعت (كه به رو ركعت باید خوانده شود) سحده شكر كن و در سجده دعا كنه(برا یخودت) كه گناه پنجاه سال تو آمرزیده شود(10).

8 - روایت شده از نبى اكرم(ص) كه فرمود: براى على(ع) هفده اسم است.

پس ابن عباس گفت: یا رسول الله به ما خبر بده كه آن اسمإ چه هستند؟

پس پیامبر(ص) فرمود: اسم او نزد عرب ((على)) و نزد مادرش ((حیدره)) و در تورات ((الیا)) و در انجیل ((بریا)) و در زبور ((قریا)) و نزد روم ((بظرسیا)) و نزد فرس ((نیروز)) و نزد عجم ((شمیا)) و نزد دیلم ((فریقیا)) و نزد كرور ((شیعیا)) و نزد زنج ((حیم)) و نزد حبشه ((تبیر)) و نزد ترك ((حمیرا)) و نزد ارمن ((كركر)) و نزد مومنین ((سحاب)) و نزد كافرین ((مرگ سرخ)) و نزد مسلمین ((وعد)) و نزد منافقین ((وعید)) و نزد من ((طاهر مطهر)) است و اوست جنب خدا و نقس خدا و دست راست خداى عزوجل. بعد پیامبر(ص) به این دو آیه شریفه استشهاد كرد قول خداوند:

((خداوند شما را از نفس خود بیم مى دهد)) و قول خداوند: ((بل دستان او بازند, هر جور كه بخواهد , انفاق مى كند))(11).

شرح و توضیح مراد احادیث

در واقع ائمه اطهار(علیهم السلام) نوروز را به روزى كه خداوند در آن معبود و مسجود شده و دین و امر خداوند در آن ظاهر و غالب شده, تفسیر كرده اند.

 

منبع: تبیان

 





نوع مطلب :
برچسب ها : نگاهى عمیق به عید نوروز،
لینک های مرتبط :
1396/06/27 18:16
Good day very cool website!! Guy .. Beautiful
.. Wonderful .. I'll bookmark your site and take the feeds also?
I'm happy to find so many useful info right here within the post, we want work out extra strategies
on this regard, thank you for sharing. . . . . .
1396/06/13 20:28
Hi there, after reading this awesome post i am also delighted to share my knowledge here with friends.
1390/01/1 16:10








برآمد باد صبح و بوی نوروز
به کام دوستان و بخت پیروز
مبارک بادت این سال و همه سال
همایون بادت این روز و همه روز







 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :









Free PageRank Checker